FoxЖурнал: Мы и наши сказки:
ПОВЕСТЬ О БРАЖНИКЕ КАКО ВНИДЕ В РАИ
Древнерусский вариант
Бысть неки бражник, и зело много вина пил во вся дни живота своего, а всяким ковшом господа бога прославлял, и чясто в нощи богу молился. И повеле господь взять бражников душу, и постави ю у врат святаго рая божия, а сам ангел и прочь пошел.
Бражник же начя у врат рая толкатися, и приде ко вратам верховный апостол Петр, и вопроси: <Кто есть толкущися у врат рая?> Он же рече: <Аз есмь грешны человек бражник, хоп с вами в раю пребыти>. Петр рече: <Бражником зде не входимо!> И рече бражник: <Кто ты еси тамо? Глас твой слышу, а имени твоего не ведаю>. Он же рече: <Аз есть Петр апостол> Слышав сия бражник, рече: <А ты помниши ли, Петре, егда Христа взяли на распятие, и ты тогда трижды отрекся еси от Христа? О чем ты в раю живеши?> Петр же отъиде прочь посрамлен.
Бражник же начя еще у врат рая толкатися. И приде ко вратом Павел апостол, и рече: <Кто есть у врат рая толкаетца?> - <Аз есть бражник, хощу с вами в раю пребывати>. Отвеща Павел: <Бражником зде не входимо!> Бражник рече: <Кто еси ты, господине? Глас твой слышу, а имени твоего не вем>.-<Аз есть Павел апостол>. Бражник рече: <Ты еси Павел! Помниш ли, егда ты первомученика Стефана камением побил? Аз, бражник, никово не убил!> И Павел апостол отъиде прочь.
Бражник же еще начя у врат толкатися. И приде ко вратом рая царь Давыд: <Кто есть у врат толкаетца?> - <Аз есть бражник, хощу с вами в раю пребыти>. Давыд рече: <Бражником зде не входимо!> И рече бражник: <Господине, глас твой слышу, а в очи тебя не вижу, имени твоего не вем>. - <Аз есть царь Давыд>. И рече бражник: <Помниши ли ты, царь Давыд, егда слугу своего Урию послал на службу [*] и веле ево убити, а жену ево взял к себе на постелю? И ты в раю живеши, а меня в рай не пущаеши!> И царь Давыд отъиде проч посрамлен.
Бражник начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом царь Соломон: <Кто есть толкаетца у врат рая?> - <Аз есть бражник, хощу с вами в раю быти>. Рече царь: <Бражником зде не входимо!> Бражник рече: <Кто еси ты? Глас твой слышу, а имени твоего не вем>. - <Аз есмь царь Соломон>. Отвещав бражник: <Ты еси Соломон! Егда ты был во аде, и тебя хотел господь бог оставити во аде, и ты возопил: господи боже мой, да вознесетца рука твоя, не забуди убогих своих до конца! А се еще жены послушал, идолом поклонился, оставя бога жива, и четыредесятьлет работал еси им! [*] А я, бражник, никому не поклонился, кроме господа бога своего. О чем ты в рай вшел?> И царь Соломон отъиде проч посрамлен.
Бражник же начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом святитель Никола: <Кто есть толкущися у врат рая?> - <Аз есть бражник, хощу с вами в раю во царствие внити>. Рече Никола: <Бражником зде не входимо в рай! Им есть мука вечная и тартар неисповедим!> Бражник рече: <Зане глас твой слышу, а имени твоего не знаю, кто еси ты?> Рече Никола: <Аз есть Николай>. Слышав сия бражник, рече: <Ты еси Николай! И помниш ли: егда святи отцы были на вселенском соборе и обличили еретиков, и ты тогда дерзнул рукою на Ария безумнаго [*] ? Святителем не подобает рукою дерзку быти. В законе пишет: не уби, а ты убил рукою Ария треклятаго!> Николай, сия слышав, отъиде прочь.
Бражник же еще начя у врат рая толкатися. И приде ко вратом Иоанн Богослов, друг Христов, и рече: <Кто у врат рая толкаетца?> - <Аз есть бражник, хощу с вами в раю быти>. Отвещав Иоанн Богослов: <Бражником есть не наследимо царство небесное, но уготованна им мука вечная, что бражником отнюдь не входимо в рай!> Рече ему бражник: <Кто есть тамо? Зане глас твой слышу, а имени твоего не знаю>. - <Аз есть Иоанн Богослов>. Рече бражник: <А вы с Лукою написали во Евангели: друг друга любяй. А бог всех любит, а вы пришельца ненавидите, а вы меня ненавидите. Иоанне Богослове! Либо руки своея отпишись, либо слова отопрись!> Иоанн Богослов рече: <Ты еси наш человек, бражник! Вниди к нам в рай>. И отверзе ему врата.
Бражник же вниде в рай и сел в лутчем месте. Святи отцы почяли глаголати: <Почто ты, бражник, вниде в рай и еще сел в лутчем месте? Мы к сему месту не мало приступити смели>. Отвеща им бражник: <Святи отцы! Не умеете вы говорить з бражником, не токмо что с трезвым!>
И рекоша вси святии отцы: <Буди благословен ты, бражник, тем местом во веки веков>. Аминь.
Информация: В повести использован популярный сюжет о мельнике или крестьянине, которые спорят со святыми у ворот царства небесного. По построению - это типичная новелла, состоящая из ряда анекдотов, объединенных общим персонажем - бражником, <толкущимся> у врат рая. Анекдотически неожиданна и концовка, в которой герой еще раз посрамляет недалеких обитателей рая, <не умеющих говорить с бражником, не токмо что с трезвым>.
Источник: Изборник (Сборник произведений литературы Древней Руси). - М.: Худож. лит., 1969. - С.594-596, 779-780 (прим.) - Сер. "Библиотека всемирной литературы".
На рисунке: Рай. Лубок ХIХ в.
(: 0) Дата публикации: 27.01.2005 19:27:45
[Другие статьи раздела "Мы и наши сказки"] [Свежий номер] [Архив] [Форум]
|